Logo Pic
Kiránduló Kata 2025. március 13.

Kisvonat a Mura völgyében - Murtalbahn

A Mura völgye csodálatos vidék Ausztriában. Hatalmas hegyek között, mély völgyben kanyarog a folyó, körülötte változatos kirándulóhelyek. Bejárhatjuk autóval, vonattal, kerékpárral, gyalog, vagy ezekkel mind együtt. :)

A Muravölgyi kisvonat pályája a folyóval együtt kanyarog, Unzmarkt, Murau és Tamsweg között 65 km hosszan. A Murtalbahn Ausztriában ezzel a második leghosszabb keskenynyomtávú vonal.

p8220398.JPG

Hol található? Ausztriában, Stájerország nyugati és Salzburg tartomány keleti csücskét köti össze. Térképen ITT.

A hangulatos, fő-pályaudvar Murau-ban található.

p8220128.JPG

A váltók állítása talán még mindig ezzel a szerkezettel történik?

p8220126.JPG

A Murtalbahn keskeny nyomtávú vasútvonal, 760 mm nyomtávval, amit bosnyák (vagy boszniai) nyomtávnak is neveznek, mert a valamikori Jugoszlávia területén volt elterjedt ez a sín-távolság. Ma leginkább Bosznia-Hercegovina területén találhatunk ilyen vonalakat, ezért Ausztriában különlegesnek számít a Muravölgyi vasút.

p8220270_1.JPG

1888-ban merültek fel először egy Mura völgyi vasút tervei, de különböző tervezési és anyagi okok miatt végül csak 1894-re készült el a keskenynyomtávú Murtalbahn. Az első próbaútra 1894. szeptember 22-én került sor. A teljes vonal eredetileg 76,23 km volt Unzmarkt és Mauterndorf között. Az ünnepélyes átadás 1894. október 8-án egy különvonattal történt meg, mely 200 vendéget szállított. Akkor a vonat csúcssebessége 30 km/óra volt.

Már akkoriban kiépítették a vasútállomások között a telefonösszeköttetést, így ez a vasútvonal volt az első Ausztriában, ahol a pályán haladó vonatok helyzetét telefonon jelentették egymásnak az állomások dolgozói.

Ma a forgalom nagy részét ilyen dízel-elektromos motorvonatok bonyolítják, melyeknek egyik vége motorkocsi, a másik vége irányító kocsi.

p8220136.JPG

Az első négy dízel-elektromos motorvonatot 1981 és 1982 között építették a Knotz gyárban Bécsben. Az ötödiket 1999-ben az Elin szállította.

Már nem fiatalok, a vonatok mégis szépek, tiszták, csillognak-villognak. A festésük pedig kedves a szívünknek, hiszen piros-fehér-zöld. :)

Ráadásul kerékpárok szállítására is alkalmas kocsikkal közlekednek, így sok kerékpáros turista is igénybe veszi.

p8220138.JPG

A vonaton a kerékpárok szállítása ingyenes! Így összeköthetjük a kellemest a hasznossal: a vonatozás mellett kipróbálhatjuk a Mura menti kerékpárutat is.

És hogy, hogyan fér el olyan sok bringa egy ilyen kicsi vonatban? Hát felakasztva!

p8220141.JPG

A Murtalbahn az első években még igen lassú volt, mégis évről évre egyre több turista érkezett vonattal Murau városába, majd 1896-tól már komoly teherforgalom is bonyolódott a vonalon. 1912-ben a forgalmat úgy gyorsították egy kicsit, hogy hat megállóhelyet október 1-től bezártak.

1933 és 1939 között érkeztek az első Austro-Daimler benzines motorvonatok, melyek már 60 km/órás sebességgel is haladhattak. Később azonban újra üzembe helyezték a gőzmozdonyokat, mert a motorvonatok közlekedése nem volt problémamentes. Balesetek, technikai nehézségek, üzemanyag hiány is nehezítette a dolgukat.

1964 és 1967 között helyezték üzembe az első dízel-elektromos mozdonyokat, melyek aztán végleg leváltották a gőzmozdonyokat. De a vasút szerelmesei, a mozdonyvezetők és az idegenforgalmi szakemberek nyomására 1968-ban újra forgalomba állítottak egy gőzmozdonyt és 1969 óta a gőzmozdony vontatta kirándulóvonat is a menetrend része.

p8220236.JPG

1969 óta bárki számára adott a lehetőség arra is, hogy gőzmozdonyt vezessen és erről még oklevelet is kapnak a vállalkozó kedvű masiniszták.

A gőzmozdony vontatta nosztalgia kocsikat rendezvényekre, és különjáratokra is meg lehet rendelni Murau és Tamsweg között.

p8220242.JPG

A munka végén pedig jön a takarítás.

p8220253.JPG

Vajon mit rejt a mozdony orra?

p8220254.JPG

Többek között hamut és salakot, amit ki kell lapátolni belőle. :)

p8220262.JPG

Jelenleg 4 gőzmozdony áll szolgálatban, melyeket Linz-ben a Krauss Mozdonygyárban építettek. A legrégebbi 1892-ből származik. Itt az 1905-ben készült Bh1 számú mozdony látható. Teljesítménye 270 KW, maximális sebessége 45 km/óra.

p8220234.JPG

A következő képen viszont nem a gőzmozdony tolat, hanem a dízel. Ennek nagyobb füstje volt, mint a gőzösnek.

3 db ilyen dízelmozdony van, 1966-67-ben készültek. Teljesítményük 390 KW, maximális sebességük 50 km/óra.

p8220258.JPG

1973 márciusában bezárták a vonal Tamsweg - Mauterndorf közötti 11 km-es szakaszát. További problémát jelentett az alacsony kihasználtság, mert az állomások messze estek a falvaktól, ezért a lakosság nem használta a vasutat. 1973. március 31-től egy időre teljesen megszüntették a menetrend szerinti személyszállítást, majd 1980-ban megszűnt a teherforgalom. A folyamatos költségcsökkentésnek áldozatul esett pár állomásépület is, a magas fenntartási költségek miatt.

Azonban újra és újra megpróbálták a személyforgalmat az utakról a sínekre terelni, ezért 1980. november 28-án megérkezett az első új dízel motorvonat, amit 1981-ben újabb három követett még. Ezek vannak még ma is forgalomban.

Bár nem látszik rajta, de ez a szép piros dízelmozdony viszont már majdnem 50 éves. :)

p8220252.JPG

Murau pályaudvarán van a "garázs", ahol a mozdonyok is pihennek. Munka után ide tolatnak be éjszakára.

Munka pedig akad bőven, mert a gőzmozdonyos nosztalgiavonat nagyszerű szórakozás a vasútbarátoknak és a romantikus lelkeknek. :)
Festői tájakon, magas hegyek között, a kanyargó Mura mellett igazi élvezet az utazás a történelmi időket idéző vagonokban, melyek egyikében még Ferenc József császár is utazott. Sőt, ha az utasok megéheznének vagy megszomjaznának, még büfékocsi is a rendelkezésükre áll.

Gőzmozdony vontatta nosztalgiavonat Murau és Tamsweg között 2016-ban 06.28-tól 09.06-ig minden kedden és 06.16-tól 09.22-ig minden csütörtökön jár a következők szerint.

Kedden oda és vissza:

  • Murau                 12:50 és 17:45
  • St. Lorenzen        13:10 és 17:32
  • Stal an der Mur   13:43 és 17:10
  • Ramingstein        14:14 és 16:28
  • Tamsweg             14:31 és 16:15

Csütörtökön oda és vissza:

  • Murau                  10:15 és 15:00
  • St. Lorenzen         10:35 és 14:46
  • Stadl an der Mur  11:05 és 14:25
  • Ramingstein         11:36 és 13:50
  • Tamsweg              11:53 és 13:35

Jegyárak (2016):

  • Murau - Tamsweg között egy útra 13,60 Euro, retúr 19:30 Euro
  • St. Lorenzen - Tamsweg között egy útra 11:60 Euro, retúr 16,40 Euro
  • Stadl - Tamsweg között egy útra 10 Euro, retúr 14:50 Euro
  • Stadl - Murau között egy útra 9 Euro, retúr 13,10 Euro

A kerékpár szállítás ingyenes. Különböző kedvezménykártyák igénybe vehetők (SteiermarkCard, Murtal GästeCard, LungauCard).

p8220267.JPG

A jelenlegi üzemeltető a Steiermärkisen Landesbahnen sokat invesztált a vonal fenntartásába és a vonatok üzemeltetésébe. Az infrastruktúra vetekszik a normál nyomközű, nagy vonatokéval.

A dízel Bo-Bo is beparkol.

p8220269.JPG

Murau után 8 kilométerrel, a völgyben a hatodik megálló St. Lorenzen ob Murau. Bájos kis település a Kreisberg lábánál.

p8220350.JPG

Éppen érkezik az esti vonat Murau felől.

p8220395.JPG

A Murtalbahn fennmaradása sajnos még 2011-ben sem volt biztos finanszírozási problémák miatt. Azonban Tamsweg polgármestere határozottan kiállt a vasút mellett azon véleményével, hogy a Mura völgyi vasút a régiós közlekedés elengedhetetlen részét képezi. Stájerország közlekedési minisztere is a vasút fennmaradása mellett áll, azonban szigorú költségvetési feltételeket szabott.

p8220403.JPG

St. Lorenzen után a következő megállóhely Kreischberg, ahonnan egy könnyed sétára található a magyarok által is télen-nyáron kedvelt hegyre felvivő kabinos felvonó, a Kreischbergbahn.
Ha itt nyaralunk vagy telelünk, nem feltétlenül kell használnunk az autót, kisvonattal is beutazhatunk Murauba, Tamsweg-be vagy más kirándulóhelyekre.

p8220345.JPG

Tamsweg a vonal másik vége, szintén egy bájos városka. Kedves belvárossal, régi házakkal. És takaros vasútállomással.

p7260700.JPG

A vasútállomás előtt itt is nagyon réginek tűnő berendezések. Lehet, hogy ez is működik még? :)

p7260697.JPG

Tamsweg vasútállomásán fordítókorong is van, valószínűleg a gőzmozdonyokat forgatják vele.

És mit látok a háttérben? Egy nagy, kék MÁV-os takaróponyvát ... Ez hogy került ide??? :)

p7260691.JPG

A vasútállomás épületén magassági szintjelző táblácska is van, büszkén hirdeti, hogy itt bizony 1019 méter tengerszint feletti magasságban vagyunk.

p7260699.JPG

Murau és Tamsweg között ütemes menetrend van, hétköznap minden páros órakor indulnak a vonatok Murau állomásról. (Kivétel az első vonat reggel 6:28-kor és az utolsó vonat 18:10-kor indul.) Hétvégén is a páros órákat kell figyelni, de csak 10:00, 14:00, 16:00 és 20:00 órakor indul vonat Tamsweg irányába.

A menetidő Murau és Tamsweg között 53 perc.

Visszafelé minden páratlan óra 5 perckor indul a vonat, kivétel reggel az első kettő, mert azok 6:55 és 7:55-kor indulnak, 9:05-től viszont már érvényes az ütemes menetrend. Hétvégén 7:05, 11:05, 15:05 és 17:10-kor indul szerelvény Tamswegből Murau felé.

Vonatjegy árak:

  • Murau - St. Lorenzen, Kreisberg 3,30 Euro
  • Murau - Tamsweg 8,20 Euro
  • Unzmark - Murau 6,70 Euro

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg TamswegAusztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg Tamsweg

Technikai adatok:

  • Tulajdonos: Land Steiermark
  • Fenntartó: Steiermärkische Landesbahnen
  • A vonal hossza: 66 km (ebből 50,4 km Stájerország, 16,6 km Salzburg tartomány területén)
  • A vonal megnyitása: 1894.10.08.
  • Nyomtáv: 760 mm

Járművek típusa és száma:

  • gőzmozdony 4 db
  • dízel motorkocsi 5 db
  • dízel mozdony 3 db
  • kirándulókocsi 2 db
  • poggyászkocsi 2 db
  • teherkocsi 97 db
  • irányítókocsi 3 db

Vonatra fel hát, mindenkit vár a Murtalbahn! Csak simán, vagy kerékpárral, próbáljátok ki a Muravölgyi vasutat!

p7260698.JPG

Nyáron minden napra tartogat valami más programot a régió, hiszen gőzmozdonyos nosztalgiakirándulásra kedden és csütörtökön van lehetőség, a Kreischberg felvonója szerdán és vasárnap jár fel a hegyre, Murauban a vár szerdán és pénteken van nyitva, a St. Lambrechti bencés apátság minden nap látogatható, a közeli Günstner vízesés mellett pedig bármelyik nap kirándulhatunk. St. Lambrecht mellett található a Zirbitzkogel-Grebenzen Nemzeti Park is.

A vonal másik végénél Tamsweg mellett található a csodálatos középkori belvárossal rendelkező Mauterndorf, ahol szépen felújított vár is van. A falu mellől indul kabinos felvonó a Grosseck-Speiereck hegycsúcs-ikrekhez. De a közelben még másik három felvonó is található. Télen pedig négy sícentrum várja a téli sportok szerelmeseit.

p8220405.JPG

És ha hasonlóan vasútmániás vagy mint én, vagy csak simán érdekesnek találod a vonatokat, akkor a figyelmedbe ajánlom az Ausztria csodálatos vidékein robogó, sőt, az UNESCO világörökség részét képező Semmeringi vasútvonalat, ami mellett túraút van, fantasztikus panorámát biztosító kilátókkal, valamint a Schafbergbahn kis piros játékvonatát. A Schneebergre egy foltos szalamandra festésű fogaskerekű megy fel, a Schneebergbahn. Aztán ajánlom még a világ leglassabb expresszvonatát, a Svájcban közlekedő Glacier-Express-t, és az autómentes városkába, Zermattba elvivő kis fogaskerekű vasutat, valamint a Zermattból 3089 méter magasra feldöcögő Gornergratbahn vonalát.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk nagy része a Wikipedia és a Steiermarkische Landesbahn weboldalakról származnak.

Vissza a címlapra
Kiránduló Kata
Ti is szerettek kirándulni? Vonzanak a hegyek, a szurdok völgyek, a felvonók, a hegyi vasutak, a vízesések, a barlangok, a múzeumok, a várak? Ilyenekről írok Nektek. Talán kedvet kaptok, hogy Ti is felkeressétek ezeket a csodás kiránduló-helyeket. Vagy ha már voltatok, eszetekbe jutnak az emlékek, kicsit újra átélitek őket. :)
Legjobban pörgő posztok
Az Étterem Hét közönségdíjas éttermei! - 2025. tavasz
Étterem kóstoló • 6 nap
Nagy húsvéti füstölt tarja teszt
Linda Morvai • 9 nap
Pogba: „Ha nincs az eltiltás, a Juventustól vonulok vissza"
venember83 • 6 nap
Játékosok a Roma elleni döntetlenről
Apuleius • 7 nap
A Lecce elleni mérkőzés
venember83 • 3 nap
Cikkek a címlapról
A szőke ciklon, aki talán nem is létezik
Olaszország Abruzzo nevezetű régiójában járunk, 1970-ben… A lenyűgöző tájból előmagasodó kastélyt furcsa és kétes erkölcsű arisztokrata család lakja: egy kesernyésen száraz humorú entellektüel mostohaapa, egy unatkozó és kissé álszent anya, valamint magánakvaló, romantikára hajlamos fiacskájuk, aki…
Játékreklámok a 90-es évekből
Megszokhattátok már, hogy a hétfői napokon különböző régi televíziós reklámokkal szórakoztatlak benneteket. Nem lesz ez másképp ezúttal sem.Most a 90-es évek nyugati televíziós reklámjaiból hoztam egy válogatást. Szerintem Ti is fogtok ismerős játékkal találkozni a felhozatalban. Tartsatok velem és…
>